Myślałem, że po wymianie korony, napinacza, góry łańcucha i wyczyszczeniu korbowodu będę miał spokój na jakiś czas. Myliłem się. ?

Po zmontowaniu wszystkiego i przeprowadzeniu "suchego testu" wszystko wskazywało na to, że operacja się udała. Pacjent przeżył. Jednak po krótkiej próbie terenowej okazało się, że napęd emituje nieprzyjemne dźwięki, które słychać dopiero po mocniejszym osadzeniu. Słychać było, że pedały mocniej pulsują. Wydawało się, że łańcuch nie jest wyrównany na zębatkach. Ze względu na to, że prawie wszystkie elementy były nowe, podejrzenie padło na źle ustawiony napinacz.

Wielokrotne sprawdzenie napięcia łańcucha, ustawienia napinacza oraz dokładniejsze obejrzenie przednich zębów potwierdziło, że blat korby wymaga wymiany.

Istnieją dwa modele Shimano Alfine 45T: o symbolu FC S500 i FC S501. Nie byłem w stanie określić różnic, więc zamówiłem FC S500.

Wymiana

Choć zastępowanie jest banalne i nie ma zbyt wiele do opisania, to poniższy wpis może się komuś przydać.

Demontaż: Najpierw należy zdjąć łańcuch z korby. Będzie się to różnić w zależności od roweru. Aby móc zdjąć łańcuch z mojego roweru, musiałem zwolnić napięcie na napinaczu. Następnie odkręcamy 5 śrub kominowych, które trzymają zębatkę. Mamy teraz uwolniony wałek. Do wałka była jeszcze przymocowana wewnętrzna (plastikowa) osłona łańcucha. Można ją zdjąć za pomocą klucza imbusowego. Na załączonych zdjęciach widać, że usunąłem wewnętrzną osłonę w pierwszej kolejności, ponieważ nie jest ona konieczna. Łatwiej jest to zrobić później.

Gdy wszystko jest już odkręcone warto całość dokładnie wyczyścić z zalegającego smaru.

Montaż osłony jest prosty. W tym miejscu zacząłem mocować wewnętrzną osłonę tarczy. Ponieważ otwory, które powinny służyć do zamocowania śrub do plastikowej osłony nie były nagwintowane, napisałem "z próby". Zdziwiło mnie to - nie wiem dlaczego - być może to różnica między modelami FC-S500. Pomimo tego, że góra jest aluminiowa, wykorzystałem śruby osłonowe do nagwintowania każdego otworu, a następnie przykręciłem je. Zewnętrzna obudowa i tarcza były przymocowane do korby. Wyrównaj otwory i dokręć równomiernie, uważając, aby nie uszkodzić gwintów. Podczas dokręcania śruba może zacząć się obracać. Jeśli tak się stanie, można delikatnie wyważyć śrubę kominową od wewnątrz. Ostatnim krokiem jest nałożenie łańcuchów i przetestowanie w terenie.

Wszystkie kroki z poprzedniego postu, jak również wymiana przedniego wałka, przyniosły w moim przypadku bardzo zadowalający efekt. Całość działa bez zarzutu, a biorąc pod uwagę koszt modernizacji napędu (wraz z napinaczem), było to około 150 zł, bardziej skłaniam się do stwierdzenia, że ten napęd to dobra inwestycja. Myślę, że napęd Shimano Alfine to świetne rozwiązanie dla każdego, kto szuka niezawodnego, bezobsługowego roweru, który może być wykorzystywany jako główny środek transportu.