Większość z nas przynajmniej raz w swojej "karierze rowerowej" musiała zdjąć pedały. Ten mini-tutorial dotyczy wymiany wysłużonych Shimano PD-M520 na nowe XLC PD-S17. Podgląd parametrów technicznych możecie mieć TUTAJ. Opiszę też łatwą do zapamiętania procedurę, która mam nadzieję pomoże Wam w wykonaniu tej prostej operacji.

Jak się przygotować?

Większość problemów z niepowodzeniami przy demontażu pedałów można przypisać niewłaściwemu kierunkowi odkręcania i korozji. Przed przystąpieniem do pracy powinniśmy mieć pod ręką odpowiednie narzędzia oraz opcjonalnie odrdzewiacz taki jak WD-40.

Najpierw musimy zdecydować, jakiego typu klucza będziemy używać - zazwyczaj jest to płaski 15 lub imbus nr 8. Następnie należy sprawdzić stan połączeń gwintowych. Jeśli na śrubach widać ślady korozji, możemy spryskać je środkiem antykorozyjnym. Na koniec upewnijmy się, że pedały są prawidłowo zamontowane. Różnica w lewej i prawej stronie wynika z rodzaju gwintu. Lewy pedał oznaczony jako L ma lewy gwint, natomiast R ma gwint prawidłowy. Spotkałem się bowiem z przypadkiem, że pedały zostały włożone w ramiona korby przy użyciu siły ???? mimo, że nie było to fizycznie możliwe. .

  • Oznaczenie L na lewym pedale
  • Oznaczenie R na prawym pedale
  • Odkręcić w kierunku tyłu roweru

W którym kierunku powinniśmy jechać?

Po tym przygotowaniu możemy przejść do właściwej czynności: odkręcania. Najłatwiej jest postępować zgodnie z właściwą instrukcją. Pamiętajmy, aby odkręcać oba pedały w kierunku tyłu, a dokręcać w kierunku przodu.

Jeśli nacisk nie będzie w odpowiednim kierunku, pedały nie zostaną odkręcone. Sprawdźmy, czy możemy zastosować środek do usuwania rdzy, biorąc pod uwagę okres czasu, w którym preparat teoretycznie powinien zadziałać. Można też użyć większego klucza (np. przedłużając klucz aluminiową rurką) lub zwiększyć nacisk. Ważne jest, aby przed kolejną próbą zabezpieczyć klucz na śrubie. Jest to spowodowane tym, że jeśli pedał się zsunie, może to spowodować trudności z jego usunięciem.

  • Oznaczenie L na lewym pedale
  • Oznaczenie R na prawym pedale
  • Trzymaj palce w kierunku przodu roweru

Ostatnia deska ratunku...

Jeśli wszystko inne zawiedzie, można jeszcze rozwiercić połączenie gwintowe lub podgrzać je palnikiem acetylenowym. Nie polecam jednak oddawać tego komuś, kto się na tym nie zna. Takie uszkodzenie najlepiej zanieść do warsztatu (lub warsztatu samochodowego), gdzie sprawdzonymi metodami można zdjąć pedał bez uszkodzenia korby. Jest wiele możliwości ratowania sytuacji "patowej". Musi to jednak zrobić ktoś wykwalifikowany, używając specjalistycznych narzędzi.

Jeśli cały proces przebiegł bezproblemowo, polecam oczyszczenie gwintów i nałożenie na nie odrobiny smaru. Zmniejszy to szansę na przypalenie pedałów w przyszłości i ułatwi ich demontaż.

Przypomnienie: Odkręcamy w kierunku tyłu i przykręcamy w kierunku przodu roweru. Jeśli gwinty się nie ruszają, stosujemy odrdzewiacz i przykładamy większą siłę. W przypadku całkowitej bezradności dzwonimy do najbliższego warsztatu. To tylko kilka wskazówek, które pomogą nam wypełnić naszą misję.