Jaki jest najlepszy sposób na zabezpieczenie roweru przed kradzieżą? To pytanie często zadają właściciele jednośladów, niezależnie od tego, jak cenne lub stare są ich rowery. Rowery są "towarem", który był i będzie przedmiotem zainteresowania złodziei. Wystarczy odwiedzić stronę z ogłoszeniami, aby przekonać się, jak alarmujące stały się ich kradzieże. Kradzione są wszystkie rodzaje jednośladów, od rowerków biegowych, przez MTB z pełnym zawieszeniem, po drogie rowery szosowe. Nie chcesz być kolejną ofiarą. Dlatego ważne jest, aby poważnie traktować bezpieczeństwo roweru. Możesz zapobiec utracie roweru, będąc bardziej świadomym właściwego doboru i stosowania zabezpieczeń.

Jaki typ zapięcia powinienem kupić?

Jaki typ zapięcia powinienem kupić? To najczęstsze pytanie każdego, kto chce zabezpieczyć swój rower przed kradzieżą. Odpowiedź jest prosta: uzyskać najlepszą cenę. Nie obejmuje ona wszystkich opcji i jest jedynie wskazówką, która pomoże Ci zdecydować, jaki typ lub model zapięcia kupić. Jednak pomysł jest tak dokładny, jak to tylko możliwe. Uważam, że należy wydawać pieniądze na urządzenia zabezpieczające, niezależnie od tego, jak cenny jest rower, do którego są przymocowane.

Rodzaj wybranego zabezpieczenia będzie miał również wpływ na miejsce i czas, w którym rower będzie zaparkowany. Na rynku dostępne są cztery główne rodzaje zapięć: u-locki, linki i zapięcia składane. Nie będę szczegółowo omawiał ich właściwości, gdyż będzie to osobny wpis. Warto jednak zauważyć, że każde z nich ma swoje mocne, jak i słabe strony. Może to wpłynąć na poziom i komfort jazdy na rowerze.

Dokonując zakupu należy pamiętać, że zapięć nie da się wymusić. To kwestia czasu, a umiejętność przecięcia, złamania czy przewiercenia się przez nawet najmocniejsze zabezpieczenie to kwestia przygotowania i determinacji złodzieja. Uważamy, że kupując najlepsze zapięcie rowerowe, tak naprawdę oszczędzamy sobie czas, który przestępca potrzebowałby na sforsowanie zapięcia. Zniechęcamy go do podjęcia próby kradzieży, dokonując jej więcej niż jeden raz.

Należy pamiętać, że każde zabezpieczenie jest tylko tak silne, jak jego najsłabsze ogniwo. Nie warto wspominać np. o grubości ogniwa łańcucha przy zapięciu za pomocą mechanizmu wątpliwej jakości.

Wracając do kwestii wyboru konkretnego rozwiązania, im mocniejsze zapięcie tym rower powinien być bardziej stabilny. Według mojej subiektywnej opinii ogniwa są możliwe tylko wtedy, gdy rower jest pozostawiony bez opieki przez krótki czas. Mogą być również stosowane jako dodatkowe zabezpieczenie kół, kasków i bagażu.

U-locki, zapięcia składane i łańcuchy to akcesoria, które zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa. Upewnij się, że wybierając jedną z tych opcji, wybierzesz renomowaną firmę, która ma doświadczenie w tego typu produktach. Ważne jest, aby każde zapięcie miało poziom bezpieczeństwa proporcjonalny do tego, jak często rower jest pozostawiony bez opieki.

Wiem, że aby zabezpieczyć rower przed kradzieżą, nawet pozostawiony na chwilę przed szkołą czy pracą, musimy mieć sporo nieporęcznego żelastwa. Jest to uciążliwe i mało praktyczne. W takim przypadku może warto zostawić ciężkie zapięcie w miejscu, gdzie najczęściej parkujemy naszą maszynę.

Do mocowania roweru można wykorzystać kotwice, jeśli nie jest on używany na co dzień. Są mocne, lekkie i można je przypiąć do łańcucha lub u lock. Dodatkowym zabezpieczeniem mogą być zaciski antykradzieżowe, a co najwyżej blokady kół lub tarcz. Każdy z tych elementów można wykorzystać do odstraszenia potencjalnych złodziei od kradzieży naszego mienia.

Zapięcie to nie wszystko

Musimy umieć prawidłowo korzystać z wybranego przez nas modelu zapięcia. Choć wydaje się to oczywiste, widziałem jak wiele błędów popełniają ludzie, którzy nie potrafią prawidłowo korzystać z posiadanych zabezpieczeń. Fałszywe zapięcie roweru to zaproszenie dla złodzieja.

Zabezpiecz rower do stałego elementu lub infrastruktury. Nieważne jaki to rodzaj infrastruktury, czy jest to słup, latarnia czy ławka, upewnijmy się, że są one wystarczająco mocne. Nasz sposób zapięcia gwarantuje, że nie da się ich łatwo wygiąć, zagiąć czy ukraść.

Kolejną rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę jest sposób, w jaki będziesz używał blokady. Nie jest bezpieczne przewlekanie linki, łańcucha lub u-locka przez stelaż lub koło. Przy mocowaniu roweru rama powinna być opleciona. Idealną sytuacją jest możliwość zabezpieczenia przynajmniej jednego koła wraz z ramą. Dzięki temu złodziej nie ukradnie całego jednośladu, ale również koła.

Ważne jest również, aby zastanowić się nad miejscem pozostawienia roweru. Ważne jest również, by rozważyć, gdzie rower jest pozostawiony. Złodzieje są mniej skłonni do podjęcia próby kradzieży, jeśli panuje tam duży ruch. Nie oznacza to jednak, że nie należy zabezpieczać roweru w takich miejscach. Jeśli pozostawiasz rower bez opieki, upewnij się, że znajduje się on w zasięgu sklepu, osiedla lub prywatnej kamery.

Dobrym pomysłem na tymczasowe parkowanie jest wybieranie miejsc, w których zaparkowane są inne rowery. Prawda jest taka, że rower odpowiednio zabezpieczony dobrej jakości zapięciem jest najlepszym sposobem na jego ochronę. Złodzieje często będą szukać łupów w innych, mniej zabezpieczonych rowerach.

Podsumowanie

Zakończmy ten przydługi wywód przypominając sobie, aby zawsze kupować najlepsze zabezpieczenia na jakie nas stać, dobierać je do warunków w jakich będziemy zostawiać rower i mądrze z nich korzystać, odpowiednio go przypinając, tak aby zminimalizować kradzież. Mam nadzieję, że ani Ty, ani ja nie będziemy mieli swoich postów wymienionych w ogłoszeniach o skradzionych rowerach.