Każdy użytkownik roweru z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi musi co jakiś czas dokonać ich regulacji. Dźwięk pisku, tarcia czy kliknięcia często przyspiesza naszą potrzebę pochylenia się nad tematem. Źle ustawione hamulce mogą być wynikiem zabrudzenia tarczy i klocków lub niewłaściwej pracy tłoczka. Czasami zdjęcie koła i założenie go z powrotem zmusi Cię do wyregulowania zacisków. Koło może za każdym razem "wyrównać się inaczej".

Schemat regulacji jest taki sam niezależnie od przyczyny. Nie jest to trudne do nauczenia i każdy może to zrobić. Potrzebna jest tylko cierpliwość i odpowiednie narzędzia. W tym tekście zostanie wyjaśniona metoda, którą można wykorzystać do wymiany okładzin.

Działania

Kluczem jest zidentyfikowanie pierwotnej przyczyny nieprawidłowej pracy hamulców i objawów, które jej towarzyszą. Wtedy łatwiej będzie wskazać konkretne działania, które mogą poprawić kulturę pracy hamulców.

Zacznij od zdjęcia koła, następnie zdejmij okładziny hamulcowe. Ważne jest, aby sprawdzić, czy klocki są zużyte równomiernie. Dysproporcje mogą świadczyć o tym, że nie działają one prawidłowo. Warto wyczyścić zacisk po wyjęciu wszystkiego. Następnie należy wyjąć tłoczki za pomocą łyżki do opon. Należy pamiętać, aby czuć tłoczki i nie używać śrubokręta ani innych ostrych/metalowych narzędzi, które mogłyby je uszkodzić. Jeśli wymieniamy klocki, można użyć starych do usunięcia tłoczków. W tym celu należy włożyć narzędzie pomiędzy tłoki i rozepchnąć je z równą siłą. Należy tego użyć tylko wtedy, gdy stare okładziny zostały usunięte.

Po kilkukrotnym przesunięciu tłoczków do pozycji "start" należy delikatnie nacisnąć dźwignię hamulca sprawdzając jednocześnie czy tłoczki pracują równo. Jeśli jedna strona nie pracuje dobrze, można ją delikatnie naoliwić olejem do łańcucha. Można delikatnie nasmarować stronę, która nie pracuje tak dobrze, np. olejem do łańcucha. Następnie tłoki są wycofywane i test jest powtarzany.

Gdy jesteśmy pewni, że tłoki działają prawidłowo, montujemy okładzinę i zakładamy koło. Następnie luzujemy śruby mocujące zacisk i adapter, aby umożliwić lekki luz całości. Metodą "na oko" ustawiliśmy zacisk względem tarczy tak, aby tarcza znajdowała się w tej samej odległości co okładziny. Podkładka również została ustawiona równo.

Następnie zaciskamy klamkę hamulca. Jeśli trzymanie klamki hamulca i jednoczesne operowanie nią sprawia Ci trudność, możesz użyć opaski zaciskowej do jej zaciśnięcia. Do zabezpieczenia klamki hamulca należy użyć opaski zaciskowej. Zacisk nie będzie się poruszał, nawet jeśli go dokręcisz.

Gdy wszystko jest zrobione obróć koło, aby sprawdzić, czy operacja się udała. Upewnij się również, że okładziny nie ocierają się o tarczę. Ostatnią rzeczą, którą musisz zrobić jest wyczyszczenie klocków i tarcz. Ten temat został poruszony w osobnym poście. Chcę jednak przypomnieć, że najszybszym sposobem na wyczyszczenie elementów ciernych hamulców jest użycie dedykowanych środków chemicznych, które można kupić w każdym sklepie motoryzacyjnym.

Teraz możemy znów cieszyć się w pełni sprawnymi hamulcami.