Wymiana łańcucha jest jedną z najbardziej podstawowych czynności konserwacyjnych w rowerze. To proste zadanie może wykonać każdy, kto nie posiada żadnej wiedzy technicznej.

Zanim przystąpimy do wymiany, musimy zaopatrzyć się w nowy łańcuch. Na rynku jest wiele modeli, a ich ceny różnią się w zależności od producenta. modelu. Początkowo może się to wydawać zagmatwane, ale jeśli poświęcimy kilka minut na zapoznanie się z tematem, wszystko stopniowo będzie się poprawiać.

Jeśli nadal nie jesteśmy pewni, który model wybrać, polecam udać się na internetowy serwis aukcyjny lub sklep i za pomocą filtrów znaleźć modele, które będą pasowały do naszego roweru.

Przeszukując internet najważniejszą informacją jest to, jaki masz napęd (ile rzędów napędu). Ile zębatek znajduje się na kasecie/hamulcu, gdyż jest to ważny parametr przy wyborze odpowiedniego łańcucha. Te informacje możemy również wykorzystać do filtrowania zestawień. Nie jest to wymóg, ale jest to przydatne narzędzie, gdyż możemy jeździć na rowerze dedykowanym do dziewięciorzędowego MTB. Po dokonaniu tego wyboru przeglądarka wyświetli propozycje łańcuchów, które powinny pasować do naszego roweru.

Należy pamiętać, że nowe łańcuchy są często dłuższe od tych, które były fabrycznie zamontowane w rowerze. Dlatego przed wymianą łańcucha upewnij się, że zaopatrzysz się w reduktor. Uważam, że nie warto płacić więcej za modele z "najwyższej półki". Do domu wystarczy model za 30-50 zł.

Możesz wymienić łańcuch i reduktor, jeśli go masz. Ważne jest jednak, aby określić długość łańcucha. Można to zrobić na wiele sposobów. Ja opiszę tylko trzy najczęściej spotykane.

Liczba ogniw

Proces jest prosty: najpierw policz ogniwa na starym łańcuchu. Następnie odjąć tę samą wartość od nowego modelu. Na koniec "wykuć" resztę części. Metoda ta działa tylko wtedy, gdy długość starego łańcucha była prawidłowa.

Porównanie z oryginalnym łańcuchem

Ta metoda jest bardzo podobna do poprzedniej, z tą różnicą, że zamiast liczyć kolejne ogniwa, porównuje się dwa łańcuchy i używa metody porównawczej do określenia ich długości. Metodę tę należy stosować ostrożnie, ponieważ łańcuch może się rozciągać podczas użytkowania. Nie należy porównywać długości dwóch egzemplarzy. Zamiast tego należy porównać liczbę ogniw i wziąć pod uwagę zużycie. Podobnie jak w przypadku poprzedniej metody, należy upewnić się, że oryginalna długość łańcucha była prawidłowa.

Łańcuch powinien być prowadzony przez największe koła zębate

Polega to na zaplataniu (prowadzeniu) największej zębatki z przodu i największej z tyłu (pomijając wózek tylnej przerzutki), aż do zamknięcia linii łańcucha. Następnie zwiększamy jej długość dodając do niej dwa ogniwa (jedno wewnętrzne i jedno zewnętrzne). Na koniec wykuwamy resztę. Metoda ta jest zalecana przez największe firmy produkujące sprzęt rowerowy i daje nam pewność, że nasza długość łańcucha będzie właściwa.

Cały proces może wydawać się zagmatwany dla początkujących. Jednak po opanowaniu zasady działania wykuwacza (proponuję wykuć kilka ogniw dla wprawy), oraz sposobu mocowania spinki do łańcucha (jeśli jest to konieczne), wszystko stanie się o wiele łatwiejsze i szybsze.