Planowanie rodzinnych wyjazdów wymaga zastanowienia się, jak przewieźć dziecko na rowerze. Zapewni to komfort i bezpieczeństwo przy jednoczesnym zapewnieniu maksymalnej wygody. Przy wyborze sposobu transportu należy wziąć pod uwagę wagę dziecka, jego wiek, umiejętność samodzielnego stania, rower, na którym będzie jechało oraz naszą sprawność.

Wybierając spośród wielu dostępnych na rynku opcji, należy wziąć pod uwagę drogi, którymi zamierzamy się poruszać. Bowiem niezależnie od tego, czy wybierzemy przyczepkę czy fotelik, przewożąc dziecko musimy stosować się do przepisów kodeksu drogowego. Stanowią one, że rowerzysta może jechać po chodniku tylko pod opieką osoby kierującej rowerem. Przepis ten mówi, że dziecko przewożone w przyczepce lub foteliku jest pasażerem, a nie osobą kierującą pojazdem. Musimy jeździć po chodnikach, jeśli nie ma dostępnej infrastruktury.

Fotelik rowerowy.

Foteliki rowerowe i przyczepki (riksze) to najpopularniejsze sposoby przewożenia dzieci na jednośladzie. Polecam wybierać topowych producentów sprzętu takich jak Hamax, Okbaby czy Thule. Te certyfikowane produkty znacznie przewyższają konkurencję jakością wykonania oraz oferują szeroki wybór części zamiennych, dodatkowego asortymentu oraz gotowych rozwiązań, które ułatwią korzystanie z produktu, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo. Uważam, że w tym przypadku nie należy szukać oszczędności. Lepiej zainwestować w lepszej jakości fotelik, rikszę czy rower niż oszczędzać na zakupie.

Najpopularniejszym sposobem przewożenia dzieci na rowerze jest fotelik rowerowy. Wynika to z wygody tego rozwiązania i niskiej ceny. Foteliki te świetnie sprawdzają się w podróżach po mieście i krótkich rodzinnych wycieczkach, które nie wymagają zbyt dużego wyposażenia. Dostępne są modele z regulacją kąta nachylenia siedziska i zabezpieczeniem antykradzieżowym. Jest to szczególnie przydatne w codziennym użytkowaniu. Istnieją dwie opcje montażu fotelika na rowerze: takie, które montuje się z przodu lub za siodełkiem. Przed dokonaniem zakupu upewnij się, że Twój maluch ma co najmniej dwa lata. Dzieci, które są zbyt małe do siedzenia nie powinny być przewożone na rowerze ze względu na przeciążenia, które mogą wystąpić podczas jazdy. Kask powinien być podstawowym wyposażeniem każdego rowerzysty, niezależnie od wieku.

Fotelik montowany z przodu.

W przypadku mniejszych dzieci, fotelik montowany z przodu jest zazwyczaj przymocowany do kierownicy lub poziomej rury roweru. Przed zakupem fotelika unickiego montowanego z przodu upewnijmy się, że system prowadzenia linek oraz rodzaj i rozmiar ramy pozwalają na bezpieczny i pewny montaż fotelika. Upewnijmy się, że po zamontowaniu tego fotelika nasze kolana nie będą nam przeszkadzać, a maluch nie będzie zasłaniał nam wzroku. Koniecznie sprawdźmy, czy nasze opony i koła są dostosowane do maksymalnego obciążenia, z jakim zamierzamy jeździć. Informacje te można znaleźć na kartach katalogowych producentów. Przedni fotelik zapewnia bezpieczny sposób przewożenia malucha. Pozwala również na stały kontakt rodzica dziecka z nim. W razie upadku istnieje duża szansa, że osoba prowadząca samochód będzie w stanie osłonić dziecko swoim ciałem. Miejsce montażu fotelika nie wpływa na stabilność ramy roweru, jak ma to miejsce w przypadku fotelików montowanych z tyłu. Dziecko dobrze widzi z fotelika. Miejsce montażu fotelika ma jednak wady. Jeśli nie zostanie zamontowana szyba ochronna, nasz maluch może być narażony na podmuchy wiatru, kurz unoszący się z drogi oraz zwiększony kontakt z owadami.

Fotelik montowany z tyłu.

Jeśli Twój unicykl ma taki, ten typ fotelika może być przymocowany do rury siedzenia roweru lub bezpośrednio do bagażnika. Przed zakupem takiego, koniecznie sprawdź, czy Twoja rama, bagażnik i pancerze linek pozwalają na montaż. Upewnij się również, czy fotelik można zamontować na rowerze, czy można go zamontować na przednim foteliku dziecięcym. Nasze koła wytrzymają maksymalne obciążenie roweru, podobnie jak przedni fotelik. Upewnij się również, że Twoje dziecko ma wystarczająco dużo miejsca, aby nie musiało nosić plecaka na wycieczce.

Ten rodzaj transportu dzieci jest przeznaczony raczej dla starszych dzieci, które mogą jasno komunikować się z nami o swoich potrzebach. Podczas jazdy nie będziemy mieli z nimi bezpośredniego kontaktu. Zamontowanie siedziska z tyłu zapewnia maluchowi ochronę przed wiatrem, kurzem, owadami, a także deszczem czy śniegiem. Może jednak negatywnie wpłynąć na równowagę roweru i znacząco zmienić jego pozycję.

Przyczepka rowerowa

Przyczepki rowerowe są droższą opcją dla aktywnych rodziców i oferują więcej opcji niż foteliki rowerowe. Na rynku dostępne są dwa rodzaje przyczepek rowerowych. Hamaki dla dzieci mogą być przymocowane, aby umożliwić przewożenie nawet najmłodszych dzieci. Najmłodsze dzieci.

Kolejną zaletą jest uniwersalność większości przyczepek produkowanych przez markowe marki. Większość przyczepek możesz przerobić na rikszę lub wózek dziecięcy, a także na wózek do biegania i joggingu. Osobny przedział bagażowy w przyczepkach rowerowych pozwala na przewożenie niezbędnych rzeczy na wycieczkę rowerową lub do sklepu bez ograniczania swobody ruchów dziecka. Dziecko jest chronione wewnątrz przez pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa, które zabezpieczają je w razie wypadku i podczas spokojnej jazdy, pozwalając na wygodny sen dzięki utrzymaniu go w stałej pozycji.

Przyczepka pozwala nam na korzystanie z rikszy przez cały rok. Posiada ona osłonę przeciwsłoneczną, systemy ochronne dla malucha oraz jest odporna na zmienne warunki atmosferyczne. Przyczepki mają duże amortyzowane koła i szeroką podstawę, co ułatwia małym pasażerom poruszanie się po różnych drogach bez obawy o wywrócenie zestawu.

Ważne jest, aby wziąć pod uwagę ograniczenia rikszy, takie jak jej waga, rozmiar i szerokość. Jeśli riksza jest złożona, trudno będzie wjechać nią do mieszkania, sklepu czy biura. Taka sytuacja będzie miała miejsce również w przypadku przyczepek dwuosobowych. Jej waga również może okazać się utrudnieniem, zwłaszcza jeśli musimy ją codziennie wnosić po schodach, a także pokonywać podjazdy. Jeśli nie cieszymy się dobrym zdrowiem, dodatkowy ciężar bagażu szybko da o sobie znać. Jazda z przyczepką będzie wymagała nieco wprawy, gdyż jest ona dwukrotnie dłuższa od oryginalnego zestawu, ale po kilku próbnych przejażdżkach szybko załapiemy o co chodzi.

Wnioski.

Każde z tych rozwiązań ma swoje cechy charakterystyczne. To, które z nich wybierzemy, będzie zależało od naszych potrzeb i możliwości. Warto jednak zastanowić się, czy fotelik samochodowy lub przyczepka mogą być wykorzystywane jako codzienny środek transportu, a następnie można je na stałe zamienić z samochodu na rower. Jest to coś, do czego gorąco zachęcam.