Moje "rowerowe życie" było serią napraw i konserwacji jednośladów. Nie używałem stojaka serwisowego. Konkretna praca, którą wykonywałem, dyktowała mi sposób ustawienia rowerów. Było wiele opcji, więc często była to walka z wiatrakami, aby znaleźć najlepszą pozycję. Tak było do zeszłego miesiąca, kiedy to dzięki internetowemu sklepowi rowerowemu rowertour.com mogłem przetestować bagażnik serwisowy XLCTO-S83.
Stojak montażowy XLC TOS83 to świetny element wyposażenia każdego warsztatu rowerowego, profesjonalnego lub domowego. XLC TOS83 to praktyczne i proste rozwiązanie, które zwiększy komfort serwisowania jednośladów. Teleskopowa konstrukcja stojaka pozwala na łatwą regulację wysokości miejsca pracy od 105 do 150cm (co jest bardzo ważne dla wygody użytkowania). W pełni regulowany obrotowy uchwyt znajduje się na końcu solidnego ramienia o długości 250mm, które odpowiada za pewne i bezpieczne zamocowanie roweru na stojaku. Maksymalna średnica elementów, które można zamontować na jednośladach (takich jak rama czy wspornik siodła) nie może przekraczać 55 mm. Podstawa ma wymiary 80 x 85 cm szerokości i jest przeznaczona do podtrzymywania roweru o wadze do 20 kg.
Dodatkową wygodę zapewnia tacka na śruby i inne podręczne narzędzia. Stojak można również złożyć, co zmniejsza jego wymiary do 1000 x 60 mm.
Stojak serwisowy XLC TOS83 prezentuje się znakomicie. Po złożeniu stojaka zgodnie z instrukcją i ustawieniu go w pozycji roboczej, w pierwszej kolejności zauważamy jego masywność. Całość nie jest zbyt lekka (co w tym przypadku należy uznać za atut), ale zarówno podstawa stojaka jak i teleskopowy statyw wykonane są z solidnych metalowych elementów. Pozostałe elementy, tj. Inne elementy, tj. rękojeść, głowica, w której montowane jest ramię, czy tacka na narzędzia wykonane są z trwałego i twardego tworzywa sztucznego. Będą się one dobrze sprawować przez wiele lat użytkowania.
Złożenie stojaka, a następnie rozłożenie do pozycji roboczej zajmuje zaledwie kilka sekund. Konstrukcja jest zabezpieczona przed samodzielnym montażem. Można też skorzystać z systemu szybkiego montażu QR, który pozwala na wybór najlepszego ustawienia. Takie rozwiązanie większość osób zna ze swoich doświadczeń z montażem kół rowerowych czy regulacją wysokości siodełka. To rozwiązanie jak widać sprawdza się tutaj. Dzięki temu możemy szybko zamocować rower w pożądanej pozycji i regulować ustawienie w trakcie pracy.
Na podobnej zasadzie działa mocowanie XLC TOS83. Jednak zamiast dźwigni systemu QR stosujemy obrotową korbę, która reguluje siłę zacisku "łapy". Dla ochrony lakieru i zabezpieczenia wewnętrznych części roweru przed zarysowaniami zastosowano gumowe wkładki.
Producent przewidział miejsce na montaż tacki narzędziowej. Użytkownik nie ma możliwości regulacji położenia tacki w tym przypadku. Należy zaznaczyć, że tacka jest bardzo wygodna, a wysokość na jakiej się znajduje została dobrana optymalnie. Posiada ona otwory na śrubokręty oraz mały organizer na śruby, który pomoże utrzymać porządek na stanowisku pracy.
Na uwagę zasługuje nie tylko wygląd podstawki, ale również jej estetyka. XLC TOS83 jest matowo czarny i prezentuje się znakomicie. Cały projekt budzi zaufanie na długo przed przypięciem roweru do uchwytu. Niemiecki producent dołożył wszelkich starań, aby produkty sygnowane logo XLC były bezpieczne i przyjemne w użytkowaniu.
Po przejrzeniu specyfikacji i wstępnej kontroli jakości wykonania, nadszedł czas na praktyczne przetestowanie produktu. Aby sprawdzić, czy typ i waga roweru jednokołowego, kształt ramy lub waga bagażnika wpłyną na jego stabilność podczas użytkowania, przygotowałem kilka rowerów, które wykorzystałem do testów. Następnie wyczyściłem je przy okazji konserwacji. Podczas mojej pracy z każdym z nich stojak spisywał się bez zarzutu.
Aby w pełni doświadczyć funkcjonalności TO-S83, należy najpierw zamontować rower w uchwycie. Jest to prosta czynność, która wymaga jedynie niewielkiej siły, aby podnieść rower na pożądaną wysokość. Do uchwycenia ramy można wykorzystać zarówno jednoślad, jak i wspornik siodła. W pierwszej kolejności należy wyregulować zakres zacisku. Następnie można nacisnąć uchwyt z taką siłą, aby rower bezpiecznie znalazł się w "łapie". Ważne jest, aby rower wisiał na zacisku tylko na elementach z włókna węglowego. Może to spowodować nieodwracalne uszkodzenia.
Możemy, a czasem musimy, skorygować położenie maszyny zarówno przed, jak i po zamontowaniu jej na bagażniku. Jest to łatwe dzięki XLC TO-S83. Regulacja wysokości zawieszenia roweru dzięki szybkozłączkom zajmuje zaledwie kilka sekund. To samo dotyczy ustawienia poziomego roweru jednośladowego. Ramię na końcu uchwytu można regulować w zakresie 360 stopni, dzięki czemu możemy dostosować kąt nachylenia rowerka do naszych potrzeb. Pamiętajmy, aby podczas luzowania wszelkich zacisków drugą ręką trzymać rower stabilnie. Dzięki temu nie będzie się on "ślizgał" pod ciężarem własnej masy.
Konstrukcja XLC TOS83 była stabilna, niezależnie od tego, jaki rower miałem w danym momencie w bagażniku i niezależnie od tego, jak wysoko lub gdzie go umieściłem. Dzięki temu mogłem skupić się na określonych czynnościach i nie martwić się o ciągłe poprawianie lub opieranie się o ścianę lub ramę. ?
Pytanie "Czy warto kupić stojak serwisowy XLC TOS83?" jest w moim przypadku łatwe. Zmagając się przez wiele lat bez takiego udogodnienia, trudno było mi połączyć różne zadania, aby jak najlepiej ustawić rower. Stojak serwisowy XLC TOS83 pozwolił mi przenieść moją pracę na zupełnie nowy poziom. Rower i układ napędowy nabrały nowego wymiaru. Praca przy rowerze jest łatwiejsza, szybsza i wygodniejsza.
Choć zdaję sobie sprawę, że 340,00 zł może wydawać się wysoką kwotą, to koszt stojaka często może przewyższać tę kwotę. Wszystkim miłośnikom rowerów, którzy tak jak ja dbają o ich stan techniczny, polecam bagażnik od XLC.