Ostre koło to nie jest rower. Jest to "stan" i z definicji jest to potoczna nazwa roweru z bezpośrednim przełożeniem. Ta skomplikowana zasada opisuje rower jednośladowy, którego tylna piasta (lub zębatka zamontowana w piaście), jest sztywno połączona poprzez łańcuch z korbami. W efekcie każdy obrót piasty tylnego koła przekłada się bezpośrednio na obrót przedniej zębatki niezależnie od kierunku (możliwość jazdy do tyłu). Mówiąc inaczej, jazda na ostrodze wymaga ciągłego pedałowania. Nie można zatrzymać się na chwilę np. podczas zjazdu.
Ostre koło (fixed gear) czerpie inspirację z rowerów torowych. OK to skrót od OK i najczęściej tworzony jest na bazie takiej ramy. Wynika to z unikalnego sposobu montażu tylnego trójkąta, w którym poziome haki (otwarte do tyłu) kończą tylny trójkąt ramy.
"Rasowy szarpak" to nie tylko układ napędowy, ale także jego minimalizm. Jest to ważne, ponieważ ma wpływ na prostotę i lekkość konstrukcji. Jednoślad powinien być niezawodny, lekki, zwrotny, szybki i atrakcyjny dla złodziei. Profesjonalni kurierzy rowerowi jako pierwsi spopularyzowali jazdę na tego typu rowerze w ruchu ulicznym.
Typowa rama sharpa wykonana jest z wytrzymałej stali Cro-Mo lub aluminium, w zależności od przeznaczenia i naszych zasobów finansowych. Wiadomo, że jeśli rower ma służyć jako regularny środek transportu do codziennego przemieszczania się w ruchu ulicznym, nie zakupi drogiego włókna węglowego. Zdecyduje się na "nieśmiertelne Cro-Mo" Cromo, które wytrzyma trudy codziennej "walki" takie jak wgniecenia, otarcia i odpryski. Jeśli ktoś planuje ścigać się na welodromach, gdzie sztywność i lekkość są kluczowe, oczywistym będzie, że wybierze carbon. Ramy to także przednie widelce. Amortyzatory nie sprawdzą się w rowerach z ostrym kołem. Są zbyt drogie, zbyt ciężkie i mogą stanowić problem w serwisowaniu. Ważne jest, aby mówiąc o ramach pamiętać o zwartej geometrii. Prześwit pomiędzy przednim kołem ramy a ramą powinien być jak najmniejszy. Węższy rozstaw osi pozwala bowiem na większą zwrotność, co jest kluczowe dla szybkiego poruszania się w ruchu ulicznym.
Prostota konstrukcyjna odnosi się do braku przerzutek, stosowania jednego przełożenia i powinna być wybierana z uwzględnieniem osobistych preferencji, siły nóg, wysokości terenu. Jeśli przełożenie zębów korb jest zbyt niskie, łatwiej będzie Ci pokonywać wzniesienia. Jeśli jednak korby mają zbyt wiele zębów, może to powodować problemy z kolanami podczas zjazdów. Może się to również zdarzyć, jeśli nie masz wystarczającej wprawy w pedałowaniu z szybką kadencją. Możesz również mieć trudności z przeniesieniem roweru z miejsca zatrzymania, zwłaszcza jeśli przełożenie jest zbyt wysokie. Powinieneś również wziąć pod uwagę wspinaczkę.
Przekładnie z napędem bezpośrednim są w stanie wykorzystać siłę mięśni do hamowania. Ponieważ rowery z ostrym kołem są tak małe, nie mają hamulców. Jedynym sposobem na ich zatrzymanie jest kręcenie korbami. Wbrew powszechnej opinii technika jazdy wymaga od rowerzystów większej uwagi, skupienia, przewidywania zachowań innych użytkowników drogi i większej czujności. Osoby jeżdżące na ostrych kołach muszą umieć przewidzieć swoją trajektorię w wielu wariantach i w odpowiednim momencie wybrać najkorzystniejszy. Ważna jest płynna jazda po danej drodze, omijanie potencjalnych zagrożeń i przeszkód, bez zatrzymywania się.
Dla początkujących miłośników ostrego koła lub tych, którzy nie chcą mieć kłopotów z lokalną policją drogową, zaleca się zainstalowanie przynajmniej przedniego hamulca. Pozwoli to skrócić drogę hamowania w sytuacjach awaryjnych i uniknąć ewentualnej kary w postaci mandatu. Zgodnie z kodeksem drogowym, każdy rower musi posiadać przynajmniej jeden skuteczny hamulec. Takie wyposażenie roweru może również wpłynąć na jego wagę i wygląd (brak szczęk hamulcowych, brak linek), co jest równie ważne wśród zaFixed.
Koła szosowe z oponami 700c i drobnym bieżnikiem o szerokości 23-25mm są OK do użytku. Wynika to z niskich oporów toczenia, które pozwalają na uzyskanie prędkości i energii podczas jazdy. Aluminium jest popularnym materiałem na obręcze ze względu na swoją lekkość, wytrzymałość i niską cenę. Jednak wybór kół, sposób zaplatania szprych oraz materiał, z którego jest wykonany, zależy od właściciela roweru. Fixie to coś więcej niż rower.
Wybór kierownicy to kluczowy aspekt charakteru roweru. Sposób, w jaki unicykl będzie się prowadził, będzie odzwierciedlał to, czy wybierzesz proste kierownice czy lambskin. Jednak wybór należy wyłącznie do użytkownika. Wąska kierownica typu bull horn to moja preferencja. Zapewnia ona stabilny chwyt w wielu płaszczyznach i pozwala na przesunięcie środka ciężkości poprzez pochylenie się przed przednimi kołami. Pozwala też na zwinne manewrowanie na zatłoczonych ulicach i umożliwia bezkolizyjną jazdę między samochodami.
Pedały platformowe z noskami lub paskami są lepszą opcją, aby mieć pełną kontrolę nad rowerem w ostrym kole. Dostępny jest również system spd. Dzięki zastosowaniu krótszych (165mm) pedałów niż standardowe ramiona korby, masz mniejsze prawdopodobieństwo złapania pedału na asfalcie podczas jazdy po łukach i tworzenia "kółek". Jest to ważne, ponieważ jeśli zapomnisz pedałować, pedał zahaczy o podłoże i spowoduje upadek.
Możesz również przytrzymać stopę przy pedale, co da Ci pełną kontrolę. Korby będą regulować prędkość roweru poprzez umiejętne naciskanie na korby. Łatwiej jest przyspieszyć lub zmniejszyć prędkość roweru, jeśli jesteś "spięty". Dzieje się tak dlatego, że pedały na zwykłych pedałach mogą czasem stracić kontakt ze stopą.
Choć wybór siodełka jest decyzją indywidualną, to ze względu na wagę i właściwości najprawdopodobniej znajdziesz typowe siodełka szosowe. Jest to praktyczne i wygodne rozwiązanie.
Należy pamiętać, że jedyną rzeczą, która determinuje rodzaj roweru, na którym będziesz jeździł, jest rodzaj napędu. Można zastosować piasty z klapką. Z jednej strony zamontowana jest koronka na ostro. Z drugiej strony przykręcony freewheel obraca koło o 180° tworząc rower jednobiegowy. Dzięki temu zachowana jest dynamika OK, ale wyeliminowana jest konieczność pedałowania.
Choć szarpak jest najczęściej używany do kolarstwa torowego i na welodromie, wielu kolarzy w światowym peletonie używa do treningu rowerów z bezpośrednim przełożeniem. Pomaga im to wyrobić nawyk ciągłego pedałowania, a także siłę. Sharpie charakteryzują się lekkością, dynamiką, zwrotnością i prostotą. Dlatego też są tak popularne w "życiu cywilnym", gdzie wykorzystywane są przede wszystkim przez kurierów rowerowych, którzy wykorzystują rower jako swoje główne narzędzie pracy. Konstrukcja roweru ma być jak najbardziej prosta i nieskomplikowana. Ma bardzo mało zbędnych części i jest łatwy w obsłudze. Fixie nie jest atrakcyjny dla złodziei, ponieważ nawet jeśli dojdzie do kradzieży, istnieje duże prawdopodobieństwo, że jeździec straci równowagę i nie znajdzie potencjalnych nabywców.
Tak, Fixed Gear to nie jest rower. To stan umysłu. Każdy członek zaFixed w końcu zbuduje rower. Ten unikalny projekt będzie łatwo rozpoznawalny przez daną społeczność. Daną społeczność ostrych kółek. Jest jeszcze trochę mody i polotu, ale tego nie da się podrobić.
Jazda na ostro nie polega na tym, że jedzie się do Tesco po bułki. Dzieje się tak dlatego, że "łydka musi się ugiąć", aby zapanować nad rowerem. Można to osiągnąć dopiero po wielu godzinach spędzonych w siodle, przejechaniu setek kilometrów i nauczeniu się prawidłowej techniki jazdy, aby uniknąć wszelkich niebezpieczeństw. "Pedal strike" to nic innego jak postawienie stopy na ziemi i odkręcenie kontry (nakrętki blokującej zębatkę tylnej piasty), zrzucenie łańcucha lub wkręcenie linki. Możliwości jest wiele. Brak umiejętności kierowania, hamowania i ruszania może szybko zniechęcić osoby, które decydują się na jazdę na rowerze łopatkowym tylko ze względu na rosnącą popularność jednośladów.
Mam pewne doświadczenie w budowaniu i używaniu OK, więc uważam, że każdy, kto jeździ na rowerze na jakimkolwiek poziomie innym niż rekreacyjna wycieczka do parku, powinien choć raz przejechać się na rowerze z ostrym kołem.
To jest kolarstwo w najczystszej postaci. Pozwala mi to na ogromny szacunek do roweru i zrozumienie jego istoty. Jesteśmy pozbawieni wszelkich nowoczesnych udogodnień, takich jak hamulce, przerzutki, amortyzowane wsporniki siodła, widelce. Dzięki temu możemy doświadczyć najczystszej formy kolarstwa. Każdy ruch, nacisk na korby i balans ciała jest bezpośrednio przenoszony na tor jazdy roweru. Trudno to opisać, dlatego polecam każdemu spróbować. Sharp nie pozwala na błędy i obnaża wszystkie nasze słabości, takie jak zła forma czy brak doświadczenia. Pozwala na doskonalenie swoich umiejętności i jest świetnym sposobem na zwiększenie mocy, prędkości i kadencji. Pozwala też docenić nowoczesne cechy rowerów. Różnica między ostrym a amortyzowanym rowerem górskim, czy karbonowym rowerem szosowym jest oszałamiająca i nie mam tu na myśli gorszej jakości. To tylko podkreśla korzyści, jakie mogą przynieść współczesne komponenty i podzespoły do nowoczesnych rowerów jednośladowych.